Ustawa o elektromobilno艣ci

ustawa o elektromobilno艣ci, a skutery elektryczne

Kilka miesi臋cy temu w Polsce pojawi艂a si臋 pierwsza ustawa kompleksowo opisuj膮ca i promuj膮ca elektromobilno艣膰. Wraz z wej艣ciem ustawy w 偶ycie szybko znale藕li si臋 przeciwnicy tego dokumentu pa艅stwowego i nie chodzi tutaj o sam膮 inicjatyw臋, lecz o jej wykonanie. Postaramy si臋 w tym wpisie znale藕膰 zalety oraz wady ustawy o elektromobilno艣ci. Zapraszamy do lektury!

Zacznijmy od Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Polski. Rz膮d za艂o偶y艂 偶e do 2025 roku po polskich ulicach b臋dzie je藕dzi膰 oko艂o 1 miliona samochod贸w elektrycznych. Warto zauwa偶y膰, 偶e warto艣膰 ta ma charakter tylko i wy艂膮cznie informacyjny i niejako pe艂ni jedynie cel strategiczny. Sama ustawa o elektromobilno艣ci i paliwach alternatywnych rzeczywi艣cie stwarza pole to wykreowania takiej liczby pojazd贸w elektrycznych w Polsce, jednak偶e przewiduje ona o wiele wa偶niejsze cele oraz wprowadzane systemy.Nowe regulacje maj膮 by膰 niejako stymulantem do rozwoju szeroko poj臋tej elektromobilno艣ci oraz maj膮 za zadanie zmodernizowa膰 polski transport, nak艂aniaj膮c go na wykorzystywanie paliw alternatywnych.  Chodzi tutaj g艂贸wnie o energi臋 elektryczn膮 oraz gaz ziemny (zar贸wno skroplony LNG jak i spr臋偶ony CNG). Ustawa stawia g艂贸wnie na budowanie infrastruktury, o czym 艣wiadczy art. 60 ust. 1. Okre艣la ona minimaln膮 liczb臋 punkt贸w 艂adowania, kt贸re maj膮 zosta膰 zainstalowane w gminach do 31 grudnia 2020 roku. Chodzi o 6 tys. standardowych punkt贸w 艂adowania energi膮 elektryczn膮, 400 punkt贸w 艂adowania o du偶ej mocy oraz 70 stacji tankowania CNG. Plusem tego rozwi膮zania jest fakt, 偶e ustawa przez pierwsze lata chce zrealizowa膰 ustaw臋 na podstawie zasad wolnorynkowych, czyli w drodze przetargu. Gospodarka kapitalistyczna czasem lubi zachowa膰 si臋 kompletnie inaczej, ni偶 oczekujemy, dlatego, je艣li rynek nie b臋dzie zainteresowany podj臋ciem si臋 realizacji plan贸w rz膮d贸w, ci臋偶ar rozwoju infrastruktury b臋dzie spoczywa艂 na operatorach sieci dystrybucyjnych (OSD). To swoiste przej臋cie kontroli nad systemem przez koncerny energetyczne autorzy ustawy nazywaj膮 w uzasadnieniu 鈥瀖echanizmem awaryjnym鈥. W takiej sytuacji w贸jt, burmistrz lub prezydent miasta b臋d膮 zobowi膮zani sporz膮dzi膰 plan oraz harmonogram budowy og贸lnodost臋pnych stacji 艂adowania. Projekt ko艅cowy b臋dzie przyjmowany w  drodze uchwa艂y przez rad臋 gminy. Wraz z wej艣ciem ustawy w 偶ycie, du偶o m贸wi艂o si臋 o licznych dop艂atach do zakup贸w pojazd贸w niskoemisyjnych.  Rz膮d postawi艂 jednak na inne rozwi膮zania, kt贸re wedle ustawodawcy s膮 bardziej adekwatne. Ustawa o elektromobilno艣ci zak艂ada mi臋dzy innymi: – zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV), – zwolnienie ich z op艂at za parkowanie, – wi臋ksze ni偶 w przypadku samochod贸w spalinowych mo偶liwo艣ci odpis贸w amortyzacyjnych dla firm. Wraz z ustaw膮 o elektromobilno艣ci pojawi艂a si臋 r贸wnie偶 nowelizacja ustawy o ruchu drogowym, umo偶liwiaj膮ca pojazdom przyjaznym 艣rodowisku poruszanie si臋 po buspasach, czyli pasach ruchu przeznaczonych do tej pory wy艂膮cznie dla autobus贸w. Czego by nie stworzy艂 nasz rz膮d, to rynek ostatecznie zweryfikuje czy co艣 przekona konsument贸w do zakupu pojazd贸w elektrycznych, czy chocia偶by skuter贸w elektrycznych.  Niew膮tpliwie taka ustawa by艂a potrzebna, ale czy 2 lata na tak du偶e modernizacje infrastruktury to odpowiednia ilo艣膰 czasu? Tego ju偶 dowiemy si臋 za kilka lat.

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *