Motocykl elektryczny – szybciej, mocniej, więcej

Motocykl elektryczny Horwin CR6

Motocykl elektryczny – brzmi interesująco? Obserwując dynamiczny rozwój branży pojazdów elektrycznych można wyciągnąć wniosek, że wkrótce to one zawładną rynkiem motoryzacyjnym. Czy motocyklom spalinowym również grozi wyginięcie? Jest to więcej niż pewne. Choć zainteresowanie elektrycznymi motocyklami i skuterami stale rośnie (o czym pisaliśmy w artykule Czy skutery elektryczne są przyszłością?), to polski rynek jednośladów elektrycznych o większej mocy wciąż jest mocno ograniczony.

Zarówno fani pojazdów elektrycznych, jak i silnikowych, coraz częściej szukają rozwiązań szybszych i mocniejszych. Stąd z każdym rokiem wzrasta zapotrzebowanie na motocykle elektryczne. Choć napęd tego typu nie zastąpi charakterystycznego dźwięku z rury wydechowej, to posiada szereg innych zalet. W silnikach spalinowych doszukuje się obecnie coraz więcej wad – są drogie zarówno w produkcji, jak i w utrzymaniu, zanieczyszczają środowisko i mają słabą wydolność.

Motocykl elektryczny – zalety

Do jednych z największych zalet motocykli elektrycznych zalicza się niewątpliwie ekonomię jazdy. Jedynymi kosztami w przypadku motocykli czy skuterów elektrycznych jest koszt ich zakupu i ładowania. Jeśli pojazd będzie użytkowany w prawidłowy sposób, to z powodzeniem będzie służył nawet kilkanaście lat. Dzięki zastosowaniu napędu elektrycznego koszty przejechania 100 km są 10-krotnie niższe niż w przypadku silnika spalinowego. Producenci Falectry, pierwszego polskiego motocykla elektrycznego wskazują, że koszt przejechania takiego dystansu będzie równał się kwocie tylko 97 groszy! Nieskomplikowana konstrukcja wiąże się także z małą awaryjnością, a co za tym idzie – brakiem częstej wymiany bądź naprawy elementów. Motocykle elektryczne mają też znacznie szybsze przyspieszenie niż motocykle z silnikiem spalinowym, co zostało udowodnione w 2013 roku przez Road & Track.

Motocykl elektryczny to także wysoki stopień bezpieczeństwa dzięki stabilnej konstrukcji i wysokiej przyczepności. Użytkownicy motocykli z napędem elektrycznym wśród zalet wskazują także cichą pracę oraz większy komfort przy prowadzeniu pojazdu niż w przypadku modeli spalinowych. Oprócz tego motocykle elektryczne nie wydzielają szkodliwych dla zdrowia i środowiska spalin.

Skuter czy motocykl elektryczny?

Podstawowym kryterium, którym powinniśmy się kierować przy wyborze skutera lub motocykla elektrycznego jest ich przeznaczenie. Skuter elektryczny świetnie sprawdzi się do codziennej jazdy po mieście lub do pokonywania mniejszych odległości. Na dłuższy wypad za miasto doskonale nadaje się motocykl elektryczny. Należy uwzględnić fakt, że oba przypadki to pojazdy o napędzie elektrycznym, które mogą potrzebować ładowania na trasie. Stąd przed zakupem należy zastanowić się, jakie odległości chcemy pokonywać i zadbać o odpowiednie naładowanie pojazdu. Producenci najpopularniejszych modeli, takich jak np. SuperSoco TX Max zapewniają, że jedno ładowanie akumulatora wystarczy na przejechanie około 110 km. Ładowanie zwykłą ładowarką to czas około 8-9 h, natomiast super szybką od 4 do 5 h.

Warto pamiętać, że aby poruszać się skuterem elektrycznym wystarczy dowód osobisty lub ukończone 14 lat i uprawnienia kategorii AM. Skuter nie osiąga także wysokich prędkości (maksymalnie 45 km/h), więc nie sprawdzi się dla fanów szybkiej jazdy. Jazda motocyklem elektrycznym wymaga posiadania aktualnego prawa jazdy kategorii B minimum od trzech lat lub prawa jazdy kategorii A1. Jeśli natomiast zdecydowalibyśmy się na zakup motocykla o większej mocy silnika, wymagane będzie prawo jazdy na konkretne kategorie motocyklowe.

Horwin CR6szybkość, zwinność, zasięg

W naszej ofercie, oprócz szerokiego wyboru skuterów elektrycznych znajdą Państwo również motocykl elektryczny Horwin CR6, który został opracowany do szybkiego poruszania się po mieście. Może osiągnąć prędkość nawet 100km/h, a jedno pełne ładowanie baterii wystarcza na przejechanie aż 150 km! W modelu zastosowano najnowocześniejsze na rynku baterie litowo-jonowe, a akumulator o pojemności 55 Ah ładuje się do pełna w niespełna 3-4 h. W pojeździe zastosowano dwie tarcze hamulcowe – przednią i tylną, które gwarantują skuteczne i bezpieczne hamowanie w każdych warunkach. Mózgiem motocykla elektrycznego w tym wypadku jest Field Oriented Control (FOC). Duży wyświetlacz pokazuje wszystkie niezbędne dane: prędkość, zasięg, tryb jazdy, temperaturę i wiele więcej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *