Skutery elektryczne a prawo — Czym są i jak muszą być traktowane w świetle prawa?

Skutery elektryczne to coraz popularniejszy trend, z którego korzysta coraz więcej osób. Dzieje się tak z kilku względów takich, jak niski koszt eksploatacji, dbanie o środowisko czy wygoda i komfort jazdy. Wraz ze wzrostem ich popularności możemy zaobserwować też coraz więcej wątpliwości odnośnie natury prawnej. Z ustaleniem tego mają problemy nawet firmy wypożyczające skutery elektryczne oraz wiele osób, które chcą wypożyczyć lub zakupić taki skuter. W dalszej części tekstu rozwiewamy wątpliwości czym w świetle prawa jest skuter elektryczny i jak powinniśmy go traktować.

Czym jest skuter elektryczny w świetle prawa?

Skuter elektryczny w świetle prawa jest traktowany jako motorower. Skutery takie do 4 kW są postrzegane jako motorowery do 50 cm sześciennych i obowiązuje w stosunku do nich dokładnie takie samo prawo, co do motorowerów. Aby prowadzić skuter elektryczny, należy posiadać kartę motorowerową lub prawo jazdy AM. Według ustawy skutery elektryczne podlegają takiej samej regulacji, co ich odpowiedniki spalinowe do 50 cm sześciennych.

Homologacja

Skutery elektryczne jak każde inne pojazdy dopuszczone do ruchu na drogach publicznych muszą posiadać homologację. Jest to dokument, w którym znajdują się wszystkie szczegóły skutera takie jak prędkość maksymalna czy moc. Dzięki temu skuter jest kategoryzowany, a policja czy urzędy wiedzą jak traktować nasz skuter. Jest to obowiązkowy dokument, który musimy posiadać. Osoby, które ukończyły 18 lat przed 1995 rokiem, mogą poruszać się na takich skuterach, jedynie okazując dowód osobisty.

Rejestracja skutera elektrycznego

Rejestracja skutera elektrycznego jest możliwa i coraz bardziej popularna. Warto jednak założyć, że cały proces nie przebiega płynnie i nieco się wydłuży np. z powodu importu maszyny czy pewnych wątpliwości urzędników. Dokumenty potrzebne do rejestracji skutera elektrycznego należy przygotować wcześniej, aby sama wizyta w urzędzie była możliwie jak najszybsza W tym celu powinniśmy zadbać o wniosek rejestracyjny, dowód zakupu pojazdu, dokumenty homologacyjne oraz świadectwo zgodności WE i o potwierdzenia dokonania płatności opłat skarbowych. Jest to koszt ok. 100 złotych. Należy też posiadać przy sobie dowód osobisty.

Po wizycie w urzędzie oraz złożeniu dokumentów otrzymamy na 30 dni dowód rejestracji tymczasowy. Możemy dzięki niemu używać skutera w sposób normalny. Musimy jednak wykupić jeszcze OC oraz nieobowiązkowe AC. Po 30 dniach otrzymamy już właściwy dokument i będziemy mogli cieszyć się zarejestrowanym skuterem elektrycznym. Ciekawostką jest możliwość przeprowadzenia tej procedury przez pełnomocnika — za co jest doliczana kilkunastozłotowa dodatkowa opłata.

Czego nie wolno robić ze skuterem elektrycznym, a co można?

Skuter elektryczny, jako że jest postrzegany jako konkretny pojazd — jednoślad, musi podlegać również takiemu samemu prawu. Skuterami elektrycznymi możemy poruszać się po ulicach i być uczestnikami na nich ruchu ulicznego. Na skuterach tego typu nie możemy jeździć alejkami dla rowerzystów oraz po chodniku. Możemy je za to prowadzić w takich miejscach. Osoby posiadające skuter elektryczny nie mogą manipulować przy nim i zmieniać np. jego mocy czy prędkości, gdyż urządzenie traci homologację i nie można używać go na publicznych drogach. Na prywatnym terenie, ze skuteru możemy skorzystać bez jakichkolwiek uprawnień czy nawet homologacji — gdyż jest to nasz teren zamknięty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *