Nowe technologie w branży motoryzacyjnej

Nowe technologie opanowały już właściwie każdą dziedzinę życia, w tym również rynek motoryzacyjny. Nowoczesna, zaawansowana elektronika pozwala na automatyczne parkowanie i hamowanie, monitoruje zmęczenie kierowcy i ostrzega przed zmianą pasa ruchu. Nowe technologie w branży oponiarskiej ewoluują w bardzo szybkim tempie i nikt nie ma wątpliwości, że wkrótce zawładną całym rynkiem motoryzacyjnym.

Niegdyś w pełni zmechanizowana branża motoryzacyjna dziś zaczyna ocierać się o sektor IT. Nikogo już nie dziwi, że poruszające się po drogach samochody, skutery czy motocykle zaczynają przypominać jeżdżące komputery. Wszystko po to, aby jazda stała się bezpieczniejsza, oszczędniejsza i bardziej ekologiczna. Jedno jest pewne – przyszłość motoryzacji rysuje się w świetlanych barwach.

Nowe technologie w skuterach i motocyklach elektrycznych

Zmiany, które wprowadzają nowoczesne technologie, nie ograniczają się jedynie do samochodów elektrycznych – dotykają one także skuterów i motocykli elektrycznych. Mają trzy główne cele – zaoszczędzić czas i pieniądze, zapewnić użytkownikowi maksymalne bezpieczeństwo oraz ograniczyć emisję szkodliwych substancji do środowiska. Oprócz tego pozwalają na czerpanie większej przyjemności z jazdy i ułatwiają prowadzenie pojazdu. W skuterach i motocyklach elektrycznych już dziś instaluje się systemy ABS i TC oraz wiele innych zaawansowanych rozwiązań. Wkrótce będą one znajdowały coraz to szersze zastosowanie również w tańszych pojazdach. A co czeka skutery i motocykle elektryczne w przyszłości? Perspektywy są szerokie, a producenci prześcigają się w wymyślaniu i tworzeniu coraz to nowszych i lepszych rozwiązań.

W 2017 roku BMW zaprezentowało nowe modele pojazdów linii Vision Next 100, w tym elektryczny skuter BMW Motorrad Concept Link. Nowoczesna wizja dwukołowca charakteryzuje się płaskim siedziskiem, bateriami zamontowanymi wzdłuż podwozia i napędem nad tylnym kołem. Na dwóch ekranach dotykowych wyświetlane są informacje dotyczące poziomu naładowania baterii oraz prędkości. Oprócz tego kierujący może skorzystać z nawigacji, odtwarzacza muzycznego i kalendarza. Producent nie zapomniał także o pojemnym schowku, który można otworzyć tylko dzięki założeniu specjalnej kurtki.

Student z University of Hawaii w Manoa stworzył prototyp kasku, który dzięki wbudowanemu GPS, akcelerometrowi i monitorowaniu ciśnienia automatycznie wezwie pomoc do poszkodowanego w wypadku. Dzięki temu kierujący będą mieli większe szanse na przeżycie i uniknięcie poważnych konsekwencji zdrowotnych. Zastosowana w kasku nowoczesna technologia automatycznie wykręci numer 112 w momencie, gdy kierujący uderzy o ziemię.

W niedalekiej przyszłości można spodziewać się także wprowadzenia do skuterów i motocykli elektrycznych nowoczesnych, zaawansowanych systemów. Miałyby one za zadanie ostrzegać przed kolizją, rozpoznawać znaki i światła drogowe czy umożliwić hamowanie awaryjne. Ciekawym rozwiązaniem, nad którym pracują naukowcy, jest także umożliwienie połączenia przez sieć pomiędzy pojazdami, wirtualny asystent oraz aktywny tempomat.

Baterie litowo-jonowe w skuterach elektrycznych

Baterie litowo-jonowe to jeden z przykładów zastosowania nowoczesnych technologii w skuterach elektrycznych. Są one oczywiście jedną z możliwych opcji, ponieważ na rynku dostępnych jest kilka rodzajów akumulatorów do skuterów (porównywaliśmy je w artykule Skutery elektryczne a baterie).

Czym wyróżniają się baterie litowo-jonowe na tle innych? Przede wszystkim są lekkie, szybko się ładują i mają dużą pojemność. Niektóre z modeli można naładować już w zaledwie 4 godziny! Baterię wystarczy wyjąć ze skutera i naładować w swoim domu, podłączając do standardowego gniazdka lub do stacji zasilania, których w Polsce pojawia się coraz więcej. Ilość kilometrów możliwych do przejechania na pełnym ładowaniu jest uzależniona od pojemności baterii. Warto pamiętać, że baterie litowo-jonowe nie lubią silnego rozładowania oraz przeładowania. Im częściej będziemy je doładowywać, tym lepiej.

Baterie litowo-jonowe wykazują się także znacznie wyższą trwałością i wydajnością niż inne rodzaje baterii. Oczywiście ich żywotność jest uzależniona od poprawności i intensywności ich użytkowania. Największym z możliwych do popełnienia błędów jest doprowadzenie do całkowitego rozładowania baterii i nie ładowania jej przez dłuższy czas. Im lepiej będziemy dbać o jej prawidłowe użytkowanie, tym dłużej posłuży. Nie należy jej też przegrzewać, ponieważ nie lubi wysokich temperatur, a w przypadku niskich nie ma możliwości jej szybkiego naładowania. Nie można ich zatem zostawiać na pełnym słońcu oraz na mrozie.

Rozwój techniki wpływa także ewolucję baterii litowo-jonowych. Tesla, amerykański producent samochodów elektrycznych, przy współpracy z Panasonic opracowuje nowy rodzaj akumulatorów, które mają charakteryzować się znacznie lepszymi właściwościami. Nowatorskie baterie mają być 6-krotnie mocniejsze, o zwiększonym zasięgu i mniejszych kosztach produkcji. Jak na razie plan ten ogranicza się jedynie do Tesli Model 3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *