Nowe technologie w branży motoryzacyjnej

Nowe technologie opanowały już właściwie każdą dziedzinę życia, w tym również rynek motoryzacyjny. Nowoczesna, zaawansowana elektronika pozwala na automatyczne parkowanie i hamowanie, monitoruje zmęczenie kierowcy i ostrzega przed zmianą pasa ruchu. Nowe technologie w branży oponiarskiej ewoluują w bardzo szybkim tempie i nikt nie ma wątpliwości, że wkrótce zawładną całym rynkiem motoryzacyjnym.

Niegdyś w pełni zmechanizowana branża motoryzacyjna dziś zaczyna ocierać się o sektor IT. Nikogo już nie dziwi, że poruszające się po drogach samochody, skutery czy motocykle zaczynają przypominać jeżdżące komputery. Wszystko po to, aby jazda stała się bezpieczniejsza, oszczędniejsza i bardziej ekologiczna. Jedno jest pewne – przyszłość motoryzacji rysuje się w świetlanych barwach.

Nowe technologie w skuterach i motocyklach elektrycznych

Zmiany, które wprowadzają nowoczesne technologie, nie ograniczają się jedynie do samochodów elektrycznych – dotykają one także skuterów i motocykli elektrycznych. Mają trzy główne cele – zaoszczędzić czas i pieniądze, zapewnić użytkownikowi maksymalne bezpieczeństwo oraz ograniczyć emisję szkodliwych substancji do środowiska. Oprócz tego pozwalają na czerpanie większej przyjemności z jazdy i ułatwiają prowadzenie pojazdu. W skuterach i motocyklach elektrycznych już dziś instaluje się systemy ABS i TC oraz wiele innych zaawansowanych rozwiązań. Wkrótce będą one znajdowały coraz to szersze zastosowanie również w tańszych pojazdach. A co czeka skutery i motocykle elektryczne w przyszłości? Perspektywy są szerokie, a producenci prześcigają się w wymyślaniu i tworzeniu coraz to nowszych i lepszych rozwiązań.

W 2017 roku BMW zaprezentowało nowe modele pojazdów linii Vision Next 100, w tym elektryczny skuter BMW Motorrad Concept Link. Nowoczesna wizja dwukołowca charakteryzuje się płaskim siedziskiem, bateriami zamontowanymi wzdłuż podwozia i napędem nad tylnym kołem. Na dwóch ekranach dotykowych wyświetlane są informacje dotyczące poziomu naładowania baterii oraz prędkości. Oprócz tego kierujący może skorzystać z nawigacji, odtwarzacza muzycznego i kalendarza. Producent nie zapomniał także o pojemnym schowku, który można otworzyć tylko dzięki założeniu specjalnej kurtki.

Student z University of Hawaii w Manoa stworzył prototyp kasku, który dzięki wbudowanemu GPS, akcelerometrowi i monitorowaniu ciśnienia automatycznie wezwie pomoc do poszkodowanego w wypadku. Dzięki temu kierujący będą mieli większe szanse na przeżycie i uniknięcie poważnych konsekwencji zdrowotnych. Zastosowana w kasku nowoczesna technologia automatycznie wykręci numer 112 w momencie, gdy kierujący uderzy o ziemię.

W niedalekiej przyszłości można spodziewać się także wprowadzenia do skuterów i motocykli elektrycznych nowoczesnych, zaawansowanych systemów. Miałyby one za zadanie ostrzegać przed kolizją, rozpoznawać znaki i światła drogowe czy umożliwić hamowanie awaryjne. Ciekawym rozwiązaniem, nad którym pracują naukowcy, jest także umożliwienie połączenia przez sieć pomiędzy pojazdami, wirtualny asystent oraz aktywny tempomat.

Baterie litowo-jonowe w skuterach elektrycznych

Baterie litowo-jonowe to jeden z przykładów zastosowania nowoczesnych technologii w skuterach elektrycznych. Są one oczywiście jedną z możliwych opcji, ponieważ na rynku dostępnych jest kilka rodzajów akumulatorów do skuterów (porównywaliśmy je w artykule Skutery elektryczne a baterie).

Czym wyróżniają się baterie litowo-jonowe na tle innych? Przede wszystkim są lekkie, szybko się ładują i mają dużą pojemność. Niektóre z modeli można naładować już w zaledwie 4 godziny! Baterię wystarczy wyjąć ze skutera i naładować w swoim domu, podłączając do standardowego gniazdka lub do stacji zasilania, których w Polsce pojawia się coraz więcej. Ilość kilometrów możliwych do przejechania na pełnym ładowaniu jest uzależniona od pojemności baterii. Warto pamiętać, że baterie litowo-jonowe nie lubią silnego rozładowania oraz przeładowania. Im częściej będziemy je doładowywać, tym lepiej.

Baterie litowo-jonowe wykazują się także znacznie wyższą trwałością i wydajnością niż inne rodzaje baterii. Oczywiście ich żywotność jest uzależniona od poprawności i intensywności ich użytkowania. Największym z możliwych do popełnienia błędów jest doprowadzenie do całkowitego rozładowania baterii i nie ładowania jej przez dłuższy czas. Im lepiej będziemy dbać o jej prawidłowe użytkowanie, tym dłużej posłuży. Nie należy jej też przegrzewać, ponieważ nie lubi wysokich temperatur, a w przypadku niskich nie ma możliwości jej szybkiego naładowania. Nie można ich zatem zostawiać na pełnym słońcu oraz na mrozie.

Rozwój techniki wpływa także ewolucję baterii litowo-jonowych. Tesla, amerykański producent samochodów elektrycznych, przy współpracy z Panasonic opracowuje nowy rodzaj akumulatorów, które mają charakteryzować się znacznie lepszymi właściwościami. Nowatorskie baterie mają być 6-krotnie mocniejsze, o zwiększonym zasięgu i mniejszych kosztach produkcji. Jak na razie plan ten ogranicza się jedynie do Tesli Model 3.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *