Skutery elektryczne cechują się pewną personalizacją. Tak jak w skuterach spalinowych możemy wybrać rodzaje paliwa. W pojazdach elektrycznych wyróżniamy 3 główne rodzaje baterii, z jakimi spotkasz się w naszym sklepie Iamelectric: litowo-jonowa, żelowa oraz kwasowo-ołowiana. Każdą baterię opiszemy oraz porównamy do innych baterii.
W skuterach oraz hulajnogach bateria stanowi jeden z najważniejszych podzespołów. Jest ona gwarantem tego, że nasz skuter elektryczny wyruszy w poranną drogę do pracy lub szkoły. Dlatego też wyprzedzamy wszelkie pytania. Tak, o akumulator trzeba wyjątkowo dbać i pamiętać o kilku podstawowych, bardzo prostych regułach użytkowania, które zmieniają się zależnie od tego, czy jest to akumulator żelowy, czy litowo-jonowy. Akumulator żelowy Inaczej nazywany bezobsługowym, suchoładowanym. Konstrukcyjnie przypomina klasyczną baterie, ale wypełniony jest elektrolitem z domieszką krzemionki, co powoduje żelowanie elektrolitu. Tak zbudowany akumulator cechuje się większą odpornością na odprawianie elektrolitów i samorozładowanie. Baterie żelowe najbardziej lubią temperaturę około 20 stopni. Wyższa temperatura może skrócić jej żywotność nawet o 50%. Warto zatem umieszczać serce skutera z dala od miejsc, w których generowana jest duża ilość ciepła. Z drugiej strony temperatura poniżej 0 stopni obniża możliwości baterii, ponieważ jego pojemność spada wtedy o około 15%. Ważną uwagą jest również zasada 24h. Mamy tutaj na myśli to, aby bateria nie była rozładowana dłużej niż 24h. Skuter elektryczny starajmy ładować się regularnie i wtedy, kiedy jest to potrzebne. Akumulator litowo-jonowy Zasada jest prosta — im częściej będziemy doładowywać, tym lepiej. Nawet jeśli bateria zużyje 10-20% energii, to śmiało możemy ją trochę podładować, aby zawsze w miarę możliwości miała 100% energii. Kolejnym ważnym aspektem użytkowania baterii litowo-jonowej jest to, aby jej nie przeładowywać. Jeśli więc ładujesz akumulator i wiesz, że zbliża się koniec ładowania, nie wychodź z domu i nie zostawiaj baterii wciąż podpiętej do prądu. Bardzo ważną informacją jest to, że baterie litowo-jonowe bardzo nie lubią głębokiego rozładowania, dlatego unikajmy wyjazdów naszym skuterem elektrycznym, jeśli mamy 50% naładowania baterii. Skutery elektryczne z tą baterią po prostu tego nie lubią. Akumulator kwasowo-ołowiowy Akumulatory kwasowo-ołowiowe są najpopularniejsze i najtańsze wśród wszystkich akumulatorów. Wynalezione ponad 150 lat temu, dzisiaj są używane najczęściej w wózkach widłowych, wózkach elektrycznych oraz pojazdach elektrycznych. Ładując akumulator trzeba poświecić szczególną uwagę na końcową fazę ładowania, ponieważ sprawność ładowania zaczyna się zmniejszać już przy naładowaniu do około 75%. Pozostałe działania są analogiczne do akumulatorów w samochodzie spalinowym. Pojazdy elektryczne najczęściej wyposażone są właśnie w ten akumulator. A co jeśli chodzi o wygodę użytkowania? Doradzając klientom, kierujemy się zasadą: Jeśli mieszkasz w bloku, kamienicy – wybierz skutery elektryczne z baterią litowo-jonową np.: Hawk Lithium lub Hawk Double Lithium. Natomiast jeśli mieszkasz na obrzeżach miasta w domku jednorodzinnym i masz możliwość ładowania skutera np. w garażu, w którym znajduje się gniazdko, to jak najbardziej wybierz skuter elektryczny z baterią żelową, chociażby ze względów ekonomicznych, ponieważ bateria żelowa jest tańsza. Bateria jonowa, to zdecydowanie większy komfort użytkowania. Jest mniejsza, lżejsza, a co za tym idzie, baterię można zabrać do domu i doładować w dowolnej chwili. Bateria litowo-jonowa szybciej się ładuje, jest trwalsza i charakteryzuje się większą gęstością. Natomiast bateria żelowa jest zdecydowanie tańsza, a różnica w ładowaniu to zaledwie 4 godzinny. Jeśli swoje podróże planujesz z wyprzedzeniem, to w żadnym stopniu nie odczujesz dłuższego procesu ładowania.Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety oraz wady baterii żelowych, oraz litowo-jonowych.Bateria litowo-jonowa
Zalety | Wady |
Wysoka energia właściwa | Wysoka cena |
Długi cykl (około 1000) i dłuższy okres przydatności do zużytkowywania | W temperaturach ujemnych nie ma możliwości szybkiego ładowania |
Proste ładowanie i rozsądny krótki czas ładowania | Bardzo podatna na wysokie temperatury |
Niski stopień samorozładowania | |
Wysoka wydajność |
Bateria żelowa
Zalety | Wady |
Z uwagi na postać żelową elektrolitu brak ryzyka rozlania | Waga |
Niska cena | Mniejsza ilość cykli ładowania (około 500) |
Może być ona ustawiana w dowolnej pozycji | |
Wytrzymała na wibracje i wstrząsy |