fbpx

Skutery elektryczne cechują się pewną personalizacją. Tak jak w skuterach spalinowych możemy wybrać rodzaje paliwa. W pojazdach elektrycznych wyróżniamy 3 główne rodzaje baterii, z jakimi spotkasz się w naszym sklepie Iamelectric: litowo-jonowa, żelowa oraz kwasowo-ołowiana. Każdą baterię opiszemy oraz porównamy do innych baterii.


W skuterach oraz hulajnogach bateria stanowi jeden z najważniejszych podzespołów. Jest ona gwarantem tego, że nasz skuter elektryczny wyruszy w poranną drogę do pracy lub szkoły.  Dlatego też wyprzedzamy wszelkie pytania. Tak, o akumulator trzeba wyjątkowo dbać i pamiętać o kilku podstawowych, bardzo prostych regułach użytkowania, które zmieniają się zależnie od tego, czy jest to akumulator żelowy, czy litowo-jonowy.

Akumulator żelowy
Inaczej nazywany bezobsługowym, suchoładowanym. Konstrukcyjnie przypomina klasyczną baterie, ale wypełniony jest elektrolitem z domieszką krzemionki, co powoduje żelowanie elektrolitu. Tak zbudowany akumulator cechuje się większą odpornością na odprawianie elektrolitów i samorozładowanie. Baterie żelowe najbardziej lubią temperaturę około 20 stopni. Wyższa temperatura może skrócić jej żywotność nawet o 50%. Warto zatem umieszczać serce skutera z dala od miejsc, w których generowana jest duża ilość ciepła. Z drugiej strony temperatura poniżej 0 stopni obniża możliwości baterii, ponieważ jego pojemność spada wtedy o około 15%. Ważną uwagą jest również zasada 24h. Mamy tutaj na myśli to, aby bateria nie była rozładowana dłużej niż 24h. Skuter elektryczny starajmy ładować się regularnie i wtedy, kiedy jest to potrzebne.

Akumulator litowo-jonowy
Zasada jest prosta — im częściej będziemy doładowywać, tym lepiej. Nawet jeśli bateria zużyje 10-20% energii, to śmiało możemy ją trochę podładować, aby zawsze w miarę możliwości miała 100% energii. Kolejnym ważnym aspektem użytkowania baterii litowo-jonowej jest to, aby jej nie przeładowywać. Jeśli więc ładujesz akumulator i wiesz, że zbliża się koniec ładowania, nie wychodź z domu i nie zostawiaj baterii wciąż podpiętej do prądu. Bardzo ważną informacją jest to, że baterie litowo-jonowe bardzo nie lubią głębokiego rozładowania, dlatego unikajmy wyjazdów naszym skuterem elektrycznym, jeśli mamy 50% naładowania baterii. Skutery elektryczne z tą baterią po prostu tego nie lubią.

Akumulator kwasowo-ołowiowy
Akumulatory kwasowo-ołowiowe są najpopularniejsze i najtańsze wśród wszystkich akumulatorów. Wynalezione ponad 150 lat temu, dzisiaj są używane najczęściej w wózkach widłowych, wózkach elektrycznych oraz pojazdach elektrycznych. Ładując akumulator trzeba poświecić szczególną uwagę na końcową fazę ładowania, ponieważ sprawność ładowania zaczyna się zmniejszać już przy naładowaniu do około 75%. Pozostałe działania są analogiczne do akumulatorów w samochodzie spalinowym. Pojazdy elektryczne najczęściej wyposażone są właśnie w ten akumulator.

A co jeśli chodzi o wygodę użytkowania?
Doradzając klientom, kierujemy się zasadą: Jeśli mieszkasz w bloku, kamienicy – wybierz skutery elektryczne z baterią litowo-jonową np.: Hawk Lithium lub Hawk Double Lithium. Natomiast jeśli mieszkasz na obrzeżach miasta w domku jednorodzinnym i masz możliwość ładowania skutera np. w garażu, w którym znajduje się gniazdko, to jak najbardziej wybierz skuter elektryczny z baterią żelową, chociażby ze względów ekonomicznych, ponieważ bateria żelowa jest tańsza.

Bateria jonowa, to zdecydowanie większy komfort użytkowania. Jest mniejsza, lżejsza, a co za tym idzie, baterię można zabrać do domu i doładować w dowolnej chwili. Bateria litowo-jonowa szybciej się ładuje, jest trwalsza i charakteryzuje się większą gęstością. Natomiast bateria żelowa jest zdecydowanie tańsza, a różnica w ładowaniu to zaledwie 4 godzinny. Jeśli swoje podróże planujesz z wyprzedzeniem, to w żadnym stopniu nie odczujesz dłuższego procesu ładowania.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze zalety oraz wady baterii żelowych, oraz litowo-jonowych.

Bateria litowo-jonowa

ZaletyWady
Wysoka energia właściwaWysoka cena
Długi cykl (około 1000) i dłuższy okres przydatności do zużytkowywania W temperaturach ujemnych nie ma możliwości szybkiego ładowania
Proste ładowanie i rozsądny krótki czas ładowaniaBardzo podatna na wysokie temperatury
Niski stopień samorozładowania
Wysoka wydajność

 

Bateria żelowa

ZaletyWady
Z uwagi na postać żelową elektrolitu brak ryzyka
rozlania
Waga
Niska cenaMniejsza ilość cykli ładowania (około 500)
Może być ona ustawiana w dowolnej pozycji
Wytrzymała na wibracje i wstrząsy


Wybierając skuter elektryczny lub inny pojazd elektryczny warto przemyśleć, w jaki sposób będziemy go używali. Jeśli masz więcej pytań odnośnie do zakupu napisz do nas wiadomość lub zadzwoń. Skutery elektryczne to przyszłość!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate site »