Żywotność baterii w skuterach elektrycznych zależy w dużej mierze od sposobu ich ładowania. Z powodzeniem można zrobić to w warunkach domowych lub skorzystać z przeznaczonej do tego celu infrastruktury. I choć stacji ładowania wciąż przybywa na mapie Polski, to najpopularniejszym sposobem dopływu energii do baterii jest gniazdko z prądem elektrycznym. W poniższym artykule dowiesz się, jak ładowanie baterii w skuterach elektrycznych wpływa na ich żywotność oraz prawidłowe funkcjonowanie.
Ładowanie baterii w skuterach elektrycznych
Skutery elektryczne wyposażone są najczęściej w akumulatory litowo-jonowe. Baterie tego typu szybciej się ładują oraz wykazują niski stopień samorozładowania. Ich żywotność określa się w cyklach, które wynoszą średnio 1000. Jest to liczba pełnych cykli ładowania oraz rozładowania baterii do momentu, zanim jej pojemność spadnie poniżej 80%. W przypadku akumulatorów litowo-jonowych niedopuszczalne jest ich całkowite rozładowanie i przeładowanie, dlatego najlepsza będzie zasada im częściej, tym lepiej. Poziom naładowania baterii tego typu powinien utrzymać się w granicach 10% i 99%. Nawet jeśli spadnie on jedynie o 15-20%, to warto podłączyć ją do źródła zasilania, aby uzupełnić poziom naładowania. Nie należy jednak za każdym razem ładować jej do pełna, ponieważ może ją to osłabić. Ładowanie do poziomu 80-90% pozwala znacznie wydłużyć żywotność baterii.
Większość akumulatorów litowo-jonowych można z powodzeniem wyjąć ze skutera i podładować w warunkach domowych przez gniazdko elektryczne. Baterie litowo-jonowe, tak jak nie tolerują głębokiego rozładowania, nie lubią także przeładowania, dlatego najlepiej jest nie zostawiać podłączonego akumulatora do ładowania, jeśli zamierzamy wyjść z domu na dłużej. Natomiast większość skuterów elektrycznych posiada już ładowarki inteligentne, które nie dopuszczają do przeładowania baterii i samoczynnie wyłączają się, gdy bateria naładuje się do odpowiedniego poziomu. Na czas zimowania lub dłuższego nieużytkowania należy pozostawić baterię w pomieszczeniu o temperaturze pokojowej ( 10-25 stopni) naładowaną na poziomie 40%-60%. W okresie zimowym należy raz na jakiś czas sprawdzić baterię i jeśli spadnie % naładowania, to sukcesywnie doładowywać.
Baterie żelowe, ze względu na swoją budowę, wykazują dużą odporność na samorozładowanie. W ich przypadku ważne jest, aby nie były rozładowane dłużej niż 24 godziny. Ilość cykli ładowania jest mniejsza dokładnie o połowę niż w przypadku baterii litowo-jonowych. Pozostawienie akumulatora na długi czas bez dopływu energii elektrycznej skraca jego żywotność oraz wpływa na zmniejszenie pojemności baterii.
Baterie żelowe powinniśmy ładować dopiero po rozładowaniu ich poniżej 20%. Ten typ baterii powinniśmy ładować do poziomu 100%. Zbyt częste doładowywanie baterii może skrócić ich żywotność.
Jak ładować baterie żelowe i litowo-jonowe?
Dostarczenie do baterii prądu o nieodpowiednim natężeniu może spowodować nieodwracalne zmiany oraz skutkować skróceniem żywotności lub uszkodzeniem akumulatora. W procesie ładowania baterii żelowych i litowo-jonowych należy uwzględnić ich pojemność oraz napięcie (w tym minimalny i maksymalny prąd ładowania). Pierwszym krokiem jest ładowanie akumulatorów prądem stałym, który powinien wynosić od 10 do 30% ich pojemności.
Baterie żelowe – ładowanie
W bateriach żelowych za minimalny prąd ładowania przyjmuje się 0,1C (gdzie C = pojemność akumulatora). Maksymalny nie powinien przekraczać 0,3C, a napięcie końcowe ładowania nie powinno być wyższe niż 15V. Przykładowo, dla akumulatorów 12V, w początkowej fazie napięcie nie powinno przekraczać 13,8V, następnie można zwiększyć je do 14,4V.
Baterie litowo-jonowe – ładowanie
Ładowanie baterii litowo-jonowych odbywa się w dwóch fazach. Pierwsza to wspomniane już ładowanie prądem stałym do poziomu 80-90%, zaś druga to ładowanie akumulatora napięciem stałym. Napięcie prądu i ładowania można łatwo sprawdzić, wpisując model akumulatora do wyszukiwarki internetowej. Jeśli nie ma nazwy, za optymalny prąd ładowania przyjmuje się połowę pojemności baterii.
Ile trwa ładowanie baterii?
W zależności od pojemności baterii, naładujesz ją do pełna w ciągu 4-8 godzin. Możesz wykorzystać do tego ładowarkę automatyczną. W momencie, kiedy akumulator osiągnie właściwe napięcie, system nie rozłącza ładowarki, utrzymując je na stałym poziomie. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem użytkowania akumulatora przeprowadzić ładowanie wstępne napięciem o wartości 2,25-2,30V na ogniwo. Pozwoli to wyrównać napięcie poszczególnych ogniw oraz naładować baterię do pełna.
Żywotność akumulatora w skuterach elektrycznych zależy w dużej mierze od prawidłowego sposobu ładowania, jednak należy pamiętać także o innych składowych, które mają wpływ na cykl życia baterii. Należą do nich m.in. pojemność, intensywność użytkowania oraz warunki eksploatacji (więcej na ten temat dowiesz się tutaj). Zarówno nieprawidłowe ładowanie, jak i używanie nieodpowiedniej ładowarki może prowadzić do trwałego uszkodzenia akumulatora, a co za tym idzie, wymiany na nowy. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jak zadbać o prawidłowe ładowanie baterii w skuterach elektrycznych, aby służyły jak najdłużej.