Jak dbać o baterie w skuterach elektrycznych?

Tak, jak motorem napędowym pojazdów silnikowych jest paliwo, to w przypadku skuterów elektrycznych jest nim energia elektryczna, czerpana z akumulatora: litowo-jonowego, żelowego lub coraz rzadziej stosowanego kwasowo-ołowianego. Aby zapewnić długą żywotność baterii oraz móc przemierzyć wiele kilometrów bez strachu o rozładowanie, warto wiedzieć, jak dbać o baterie w skuterach elektrycznych.

Rodzaje baterii w skuterach elektrycznych

Baterie w skuterach elektrycznych odpowiadają głównie za zasięg, jaki chce osiągnąć kierujący na jednym ładowaniu. Dlatego przy wyborze akumulatora nie bez znaczenia jest odległość, jaką chce się pokonywać. Aby baterie jak najdłużej zachowały swoją żywotność, warto wiedzieć, w jaki sposób dbać o nie w czasie sezonu, a także poza nim. Dzięki temu rzadziej będziesz musiał wymieniać akumulator na nowy. Każda bateria, w zależności od rodzaju, ma inne wymagania co do sposobu ładowania i eksploatacji. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze typy akumulatorów w skuterach elektrycznych wraz z ich krótką charakterystyką:

Akumulator żelowy wypełnia elektrolit w postaci żelu, który stanowi mieszaninę krzemionki z kwasem siarkowym. Dzięki temu jest odporny na uszkodzenia mechaniczne, uderzenia oraz samorozładowanie. Z uwagi na na żelową postać elektrolitu nie występuje ryzyko rozlania. Baterie żelowe cechują się niskim poziomem rozładowania. W przeciwieństwie do akumulatorów innego typu, nie wymagają stawiania w pozycji poziomej. Są nazywane bateriami bezobsługowymi, ponieważ w ich przypadku nie ma konieczności uzupełniania elektrolitu.

Akumulator litowo-jonowy jest prawie 5-krotnie lżejszy niż bateria żelowa, co zapewnia większy komfort użytkowania. Cechuje się wysoką wydajnością, energią właściwą i dłuższym okresem przydatności. Baterie tego typu szybciej się ładują oraz wykazują niski stopień samorozładowania. Jedna z elektrod, z której składa się akumulator litowo-jonowy, wykonana jest z porowatego węgla, a druga z tlenków metali. Ciecz, zawierająca sole litowe, pełni rolę elektrolitu.

Jak dbać o baterie w skuterach elektrycznych?

Baterie litowo-jonowe

Żywotność baterii litowo-jonowych uzależniona jest w głównej mierze od ich pojemności, intensywności użytkowania, warunków eksploatacji oraz sposobu ładowania. W przypadku akumulatorów tego typu, określa się ją w ilościach cykli. Przykładowo, w modelu skutera elektrycznego Eagle Lithium, żywotność baterii litowo-jonowej liczy ich 1000. Jak dbać o baterie w skuterach elektrycznych, aby wydłużyć ich zdatność do użycia? Przede wszystkim nie należy dopuścić do całkowitego rozładowania akumulatora. Podłącz go do ładowania przy poziomie 15-20% naładowania, choć możesz zrobić to nawet po utracie 15-20% energii. Podobna zasada dotyczy również pełnego naładowania baterii – nie rób tego za każdym razem, ponieważ może to ją osłabić. Zamiast tego ładuj baterię do poziomu 80-90%, aby wydłużyć jej żywotność. Ważne, aby nie przeładować baterii, dlatego wychodząc z domu, nie zostawiaj jej podłączonej do prądu. Z drugiej strony, akumulator litowo-jonowy nie lubi głębokiego rozładowania. Pamiętaj, aby nie wybierać się w dłuższą przejażdżkę przy poziomie naładowania mniejszym niż 50%.

Na żywotność baterii oraz jej ewentualne uszkodzenie wpływ mają również warunki eksploatacji. Jej odpowiednie przechowywanie jest ważne szczególnie zimą, kiedy temperatury spadają poniżej zera oraz w czasie letnich upałów. Zarówno w sezonie zimowym, jak i letnim, przetrzymuj baterię w optymalnej temperaturze. Nie zostawiaj jej w skuterze, kiedy temperatura zimą spada poniżej 10 stopni Celsjusza, a latem nie narażaj jej na nadmierne i bezpośrednie promieniowanie słoneczne – zadbaj o suche i chłodne miejsce. Podobnie nie pozostawiaj jej przy źródłach generujących ciepło. Przechowując baterię poza skuterem pamiętaj, aby od czasu do czasu ją podładować (wystarczy raz na dwa-trzy miesiące), aby nie doprowadzić do jej całkowitego rozładowania. W przeciwnym razie może dojść do jej uszkodzenia lub obniżenia żywotności, co będzie skutkować koniecznością wymiany akumulatora na nowy, podobnie jak w przypadku używania nieodpowiedniej ładowarki. Prąd o nieodpowiednim natężeniu może spowodować nieodwracalne zmiany w baterii.

Baterie żelowe

Baterie żelowe najlepiej czują się w 20 stopniach Celsjusza, dlatego warto pamiętać, aby nie wystawiać ich na działanie wyższych temperatur. Nadmierne ciepło może spodować skrócenie ich żywotności nawet o 50%. Z drugiej strony, temperatura poniżej 10 stopni Celsjusza prowadzi do spadku pojemności akumulatora o około 15%. Dlatego w okresie zimowym należy zadbać o jego przechowywanie w temperaturze pokojowej, pamiętając o regularnym ładowaniu oraz oczyszczeniu warstwy zewnętrznej z kurzu, brudu czy innych zanieczyszczeń. Bateria żelowa nie może być narażona na pełne rozładowanie dłużej niż 24 h. Pozostawienie akumulatora na długi czas bez ładunku znacząco skraca jego żywotność, którą określa się na około 500 cykli ładowania (jak w przypadku w modelu Grace) oraz zmniejsza się jego pojemność.

Jak odpowiednio ładować akumulator w skuterze elektrycznym?

Ładowanie baterii żelowych i litowo-jonowych należy uzależnić od ich pojemności oraz napięcia, w tym minimalnego i maksymalnego prądu ładowania. Na początku, oba typy akumulatorów, należy ładować prądem stałym, wynoszącym 10-30% ich pojemności. W przypadku baterii żelowych, za minimalny prąd ładowania przyjmuje się 0,1C (gdzie C to pojemność akumulatora), a maksymalny nie powinien przekraczać 0,3C. Napięcie końcowe ładowania nie powinno być wyższe niż 15V. Przykładowo, dla akumulatorów 12V, w początkowej fazie napięcie nie powinno przekraczać 13,8V, następnie można zwiększyć je do 14,4V.

Baterie litowo-jonowe ładuje się w dwóch fazach. Pierwsza to ładowanie prądem stałym, której zakończenie odbywa się przy naładowaniu baterii do poziomu 80-90%. Druga faza to ładowanie akumulatora napięciem stałym. Napięcie prądu i ładowania można łatwo sprawdzić, wpisując model akumulatora do wyszukiwarki internetowej. Jeśli nie ma nazwy, za optymalny prąd ładowania przyjmuje się połowę pojemności baterii.

Do ładowania akumulatorów warto używać ładowarek automatycznych. Działają w prosty sposób – kiedy bateria osiągnie właściwe napięcie, system nie rozłącza ładowarki, utrzymując je na stałym poziomie. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem użytkowania akumulatora przeprowadzić ładowanie wstępne napięciem o wartości 2,25-2,30V na ogniwo. Pozwoli to wyrównać napięcie poszczególnych ogniw oraz naładować baterię do pełna.

Baterie litowo-jonowe i żelowe, zastosowane w skuterach iameletric, możesz podładować wszędzie tam, gdzie jest dostęp do gniazdka elektrycznego. Dzięki temu nie będziesz uzależniony od stacji ładowania. W zależności od pojemności baterii, naładujesz ją do pełna w ciągu 4-8 godzin, a inteligentna ładowarka samoistnie zakończy proces ładowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *