Projekt ustawy o UTO już w budowie wszyscy oczekiwaliśmy ustawy, która pozwoli nam na liberalne korzystanie z hulajnóg elektrycznych, niestety na chwile obecną ustawodawca myśli nad licznymi utrudnieniami. W takim razie czy będą hulajnogi elektryczne i jakie nakazy i zakazy zostaną nałożone na elektromobilnych ?
Ustawa UTO
Aktualny projekt ustawy regulujący urządzenia transportu osobistego tkz. UTO, zakłada, że możliwe będzie poruszanie się jedynie lekkimi pojazdami elektrycznymi , które nie mogą ze względów konstrukcyjnych rozwinąć prędkości większej niż 25 km/h oraz ich waga nie jest większa niż 20 kg. Postawione przez ustawodawcę wymagania spełniają na chwile obecną tylko i wyłącznie małe flotowe hulajnogi. Pierwsze pytanie jakie od razu nasuwa się na myśl to co w takim razie z licznymi innymi modelami hulajnóg elektrycznych, przecież wszyscy wiedzą, że hulajnogi elektryczne wciąż zyskują na popularności. Osoby, które zakupiły już hulajnogę elektryczną ważącą 40 kg mogą się czuć pominięte. – Urządzenia transportu osobistego napędzane elektrycznie będą pojazdami – oświadczył wiceminister Rafał Weber w trakcie konferencji prasowej. – Po drugie – będą one plasowane w hierarchii prawnej na zasadach podobnych jak rowery – dodał. Przedstawiciele resortu infrastruktury przedstawili pakiet propozycji ws. uregulowania zasad ruchu urządzeń transportu osobistego (UTO).
Z projektu wynika również że na hulajnogi elektryczne nałożono wszystkie nakazy i zakazy dotyczące użytkowywania rowerów. W praktyce jednak UTO zyska kilka wyjątków, choć w dalszym ciągu prawienie będą kwalifikowane jako rower.
Sama jazda hulajnogą do pracy, szkoły ma być zależna od warunków panujących na danym terenie. Domyślnym miejscem jazdy dla UTO ma być droga rowerowa, gdy w danym miejscu będzie ona niedostępna urządzeniem transportu osobistego będziemy poruszać się po jezdni, na której prędkość maksymalna została ustalona na 30 km/h. W sytuacji gdy nie mamy dostępu do drogi rowerowej, jezdni o podanym ograniczeniu użytkownik ruchu może jechać chodnikiem jeśli ten ma co najmniej 2 metry szerokości. Co jeśli chodnik ma 199 cm ? Trudno powiedzieć. Ustawa prawdopodobnie rozwiąże też dość uciążliwy problem zostawania e-hulajnóg w miejscach dość często ruchliwych gdzie po prostu przeszkadzają. Projekt zakazuje wiec pozostawienia rowerów oraz elektrycznych hulajnóg na drodze, przystanku. Co ciekawe jednak nie wspomniano o chodnikach, a porzucenia hulajnóg na chodnikach sobie najczęstszym wyborem elektromobilnych.
Potwierdziły się również, że dzieci do lat 10 nie będą mogły używać UTO nawet pod opieką osoby dorosłej. W przypadku dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat do korzystania z uto będzie potrzebne posiadanie karty rowerowej. Osoby używające e-hulajnogi mają dopilnować aby ich pojazd był zgodny z założeniami prawnymi w przeciwnym razie grozi im kara w wysokości od 500 do 10 tys zł. Droga do konkretnych ustalenia jeszcze długa ponieważ projekt został podany konsultacji społecznej co jest dobrą prognozą ze względu na rosnącą sprzedaż oraz zainteresowanie konsumenckie UTO. Ustawodawca w przedostatnim paragrafie zaznacza, że urządzenia elektryczne nie spełniające podanych wymagań mają czas w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie na dostosowanie swoich hulajnóg do wymogów prawnych. Tradycyjne hulajnogi bez napędu elektrycznego, a jedynym napędem będzie siła mięśni użytkownika w dalszym ciągu będą uznawane jako piesi.